Indhold i uddannelsen
» Møller & Milsted
» Hvem er vi?
» Hvad tilbyder vi

1. Rådgivning
2. Processer
3. Kurser
4. Uddannelser
5. Foredrag
6. Supervision
7. Individuel
behandling
/coaching


» Trivselsrådgiver
uddannelsen
» Grønland: Kursus
» Manualer
» Nyhedsbrev
» Værdimåling
» Trivselsmåling
» Referencer
 
KONTAKT OG
YDERLIGERE INFO

mm@mmcon.dk
TLF. 3141 8376

 

     

Indhold i Trivselsrådgiver uddannelsen

Dag 1
 

Psykisk arbejdsmiljø i dag. Alt for mange ledere og medarbejdere har ikke tilstrækkelig viden om psykisk arbejdsmiljø, når det kommer til, hvordan man håndterer organisatoriske forandringer. Det kan være forhold, hvor stabiliteten og trygheden mangler, og det kan være de dilemmaer, som ledere og medarbejdere ofte befinder sig i i et moderne arbejdsliv. Det være sig der, hvor fleksibilitet, store frihedsgrader og medindflydelse og ansvar for egne opgaver kan føre til stress og frustrationer.

Udbytte: Denne dag skal give trivselsrådgiveren forståelse af trivsel og stress fra flere vinkler. Derfor vil der blive præsenteret et tids- og samfundsperspektiv til forståelse af hele stress- og arbejdsmiljø-problematikken.



Neurologisk, biologisk og psykologisk viden
om stress, mobning og andre negative konsekvenser af et dårligt psykisk miljø. Arbejdsliv og det moderne samfund. Et vigtigt argument i skabelse af et godt psykisk arbejdsmiljø er at forstå, hvordan det påvirker den enkelte medarbejder. Ikke kun psykologisk, men også fysiologisk
i form af sygdomme.

Udbytte: Det er desværre en udbredt holdning, at man kan arbejde under stort set hvilket som helst forhold. Dette er forkert, og derfor er det vigtigt, at trivselsrådgiveren tilegner sin den viden, der handler om, at arbejdsforhold kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte medarbejder.

Udfordringer i dag for lederne og medarbejderne.
– Hvor står vi? – Hvad er gået galt? – Hvorfor er vi ikke kommet videre? Siden 2004 er antallet af stressede steget og ikke faldet, som ellers var aftalen, der blev indgået i EU af den europæiske arbejdsgiver-organisation og diverse fagforeninger. Hvorfor er det ikke lykkedes at
knække kurven i Danmark, når det for eksempel er lykkedes i Sverige? Er det et spørgsmål om manglende viden eller manglende vilje?

Udbytte: Her vil trivselsrådgiveren få skabt sig et helikoptersyn og et overblik over, hvor vi er i dag med hensyn til tiltag og lovgivning omkring psykiske risikofaktorer. At arbejde med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø er en langstrakt og langsommelig affære. Formiddagen her vil give trivselsrådgiveren en mere realistisk tilgang
til mulighederne.

Fra stress til trivsel. Stress, som det kommer til udtryk på arbejdspladsen. Arbejdsbetinget stress. Psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Undersøgelse og test af medarbejdernes og virksomhedens stressniveau. Der vil tillige være fokus på “den menneskelige faktor”, som har betydning i forhold til, hvordan vi reagerer i belastnings- situationer.

Udbytte: 50 til 60% af al tabt arbejdsfortjeneste i EU menes af kunne skyldes stress. Ved at tilegne sin en viden, der er baseret i videnskab og forskning om, hvad stress er, og hvilke konsekvenser det har for den enkelte medarbejder og arbejdsplads, står trivselsrådgiveren stærkere i sin argumentation over for de nødvendige tiltag, der skal skabe mere trivsel.

Dag 2

Indføring i OLGI-modellen *. OLGI-modellen arbejder med ansvar og forpligtigelse på flere niveauer i organisationen. Hvis det psykiske arbejdsmiljø skal forbedres og skabe forudsætninger for trivsel, ligger ansvaret for dette i organisationen, hos ledelsen, i gruppen og afdelingen og hos individet.

Udbytte: Med OLGI-modellen som redskab står trivselsrådgiveren særdeles stærkt. Det er et redskab, som fordeler ansvaret for det psykiske arbejdsmiljø og trivsel, sådan at det ikke kun er den enkelte medarbejder, der er ansvarlig, men hele organisationen.
Med OLGI-modellen står trivselsrådgiveren med et redskab, der med
en strukturel og systematisk metode kan hjælpe med til at kortlægge ansvaret for løsningen af forskellige problematikker inden for psykisk arbejdsmiljø.



Social kapital. Virksomhedens sociale kapital er graden af tillid og oplevelsen af retfærdighed i en organisation som udtryk for virksom-hedens samarbejdsevne. Det vurderes i tre relationsforhold: Samlende inden for en afdeling eller enhed, brobyggende mellem afdelinger eller enheder og forbindende mellem ledelsen og medarbejderne. Virksomhedens sociale kapital er en kollektiv egenskab i virksomheden
og skal anskues og opbygges på strategisk ledelsesplan. Social kapital vurderes ligeledes også som en forudsætning for trivsel.

Udbytte: Social kapital skal ses som et godt redskab til at belyse faktorer, der nemt kan overses i det daglige arbejde, men som kan have en stor betydning for trivsel.
Ved hjælp af dialogværktøjer er social kapital med til at skabe en oplevelse af retfærdighed og tillid, hvilket i dag er væsentlige faktorer i oplevelsen af trivsel.

Trivselspolitik. Det kan give mening at beskrive de procedurer, som kræves for at fremme trivslen og undgå stress, og ikke mindst hvad man gør, hvis det går galt. Det sikrer, at organisationen sender et klart signal til ledelsen om, hvordan man ønsker, der skal arbejdes med det psykiske arbejdsmiljø. Med en trivselspolitik kan man også sikre sammenhængen mellem virksomhedens sociale kapital på den ene side og 1. Produktivitet og kvalitet, 2. Trivsel og arbejdsglæde,
3. Kunde- og borgertilfredshed på den anden side.

Udbytte: Når det er vigtigt at lave en trivselspolitik i de enkelte organisationer, er det også, fordi selve processen med at udvikle den er relevant.
En proces med at udvikle en trivselspolitik, når den bliver gjort af medarbejderne i samarbejde med ledere, er med til at forstå og synliggøre roller, rammer, forventninger og muligheder i organisati-onen.

”5 trins-processen”. 5 trins-processen er et meget konkret redskab til at kortlægge problematikker, som hindrer trivsel. Men redskabet er først og fremmest en mulighed for at arbejde konstruktivt og fremad-rettet med arbejdsmiljøet og på den måde sikre trivsel.

Udbytte: ”5 trins processen” er et procesværktøj, som trin for trin og uden de store forudsætninger og kendskab til, hvordan man kører en proces, gør det nemt at kortlægge problemer, hvordan man arbejder med dem og konstruktivt og fremadrettet i fællesskab finder løsninger.

* OLGI = Organisation, ledelse, gruppe, individ
 

Print denne side

En trivselsrådgiver er en ressourceperson i organisationen, som kan udspørge, opsamle og formidle viden om trivsel.
Rådgiveren er ikke behandler, terapeut eller proceskonsulent.
Rådgiveren kan rådgive og være sparrings partner i dagligdagen i
forbindelse med trivsels fremmende tiltag eller forebyggelse på alle niveauer i organisationen i forhold til trivsel og arbejdsglæde.


Dato, sted og pris

Der er pt. ikke planlagt nogle åbne forløb af uddannelsen.

Henvendelser vedr. lukkede forløb til: tm@mmcon.dk

Download

Materialer til uddannelsen