|
|
Indhold i Trivselsrådgiver uddannelsen
Dag 1
Psykisk arbejdsmiljø i dag.
Alt for mange ledere og medarbejdere
har ikke tilstrækkelig
viden om psykisk arbejdsmiljø, når det kommer til, hvordan man
håndterer
organisatoriske forandringer. Det kan være forhold, hvor
stabiliteten og trygheden mangler, og det kan være de dilemmaer, som ledere og
medarbejdere ofte
befinder sig i i et moderne arbejdsliv. Det være sig der, hvor
fleksibilitet, store frihedsgrader
og medindflydelse og ansvar for egne opgaver kan føre til stress
og
frustrationer.
Udbytte: Denne dag skal give trivselsrådgiveren forståelse af
trivsel og stress fra
flere vinkler. Derfor vil der blive præsenteret et tids- og
samfundsperspektiv til forståelse
af hele stress- og arbejdsmiljø-problematikken.
Neurologisk, biologisk og psykologisk viden om stress, mobning
og andre negative
konsekvenser af et dårligt psykisk miljø. Arbejdsliv og det
moderne samfund.
Et vigtigt argument i skabelse af et godt psykisk arbejdsmiljø
er at forstå, hvordan
det påvirker den enkelte medarbejder. Ikke kun psykologisk, men
også fysiologisk
i form af sygdomme.
Udbytte: Det er desværre en udbredt holdning, at man kan arbejde
under stort set
hvilket som helst forhold. Dette er forkert, og derfor er det
vigtigt, at trivselsrådgiveren
tilegner sin den viden, der handler om, at arbejdsforhold kan
have alvorlige
konsekvenser for den enkelte medarbejder.
Udfordringer i dag for lederne og medarbejderne. – Hvor står vi?
– Hvad er
gået galt? – Hvorfor er vi ikke kommet videre? Siden 2004 er
antallet af stressede
steget og ikke faldet, som ellers var aftalen, der blev indgået
i EU af den europæiske
arbejdsgiver-organisation og diverse fagforeninger. Hvorfor er
det ikke lykkedes at
knække kurven i Danmark, når det for eksempel er lykkedes i
Sverige? Er det et
spørgsmål om manglende viden eller manglende vilje?
Udbytte: Her vil trivselsrådgiveren få skabt sig et helikoptersyn og et overblik over,
hvor vi er i dag med hensyn til tiltag og lovgivning omkring
psykiske risikofaktorer.
At arbejde med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø er en
langstrakt og langsommelig
affære. Formiddagen her vil give trivselsrådgiveren en mere realistisk tilgang
til mulighederne.Fra stress til trivsel. Stress, som det kommer til udtryk på
arbejdspladsen. Arbejdsbetinget
stress. Psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Undersøgelse og test af
medarbejdernes
og virksomhedens stressniveau. Der vil tillige være fokus på
“den menneskelige
faktor”, som har betydning i forhold til, hvordan vi reagerer i
belastnings- situationer.
Udbytte: 50 til 60% af al tabt arbejdsfortjeneste i EU menes af
kunne skyldes stress.
Ved at tilegne sin en viden, der er baseret i videnskab og
forskning om, hvad stress
er, og hvilke konsekvenser det har for den enkelte medarbejder
og arbejdsplads,
står trivselsrådgiveren stærkere i sin argumentation over for de
nødvendige tiltag,
der skal skabe mere trivsel.
Dag 2
Indføring i OLGI-modellen *. OLGI-modellen arbejder med ansvar og
forpligtigelse
på flere niveauer i organisationen. Hvis det psykiske
arbejdsmiljø skal forbedres
og skabe forudsætninger for trivsel, ligger ansvaret for dette i
organisationen,
hos ledelsen, i gruppen og afdelingen og hos individet.
Udbytte: Med OLGI-modellen som redskab står trivselsrådgiveren
særdeles stærkt.
Det er et redskab, som fordeler ansvaret for det psykiske
arbejdsmiljø og trivsel,
sådan at det ikke kun er den enkelte medarbejder, der er
ansvarlig, men hele organisationen.
Med OLGI-modellen står trivselsrådgiveren med et redskab, der
med
en strukturel og systematisk metode kan hjælpe med til at
kortlægge ansvaret for
løsningen af forskellige problematikker inden for psykisk
arbejdsmiljø.
Social kapital. Virksomhedens sociale kapital er graden af
tillid og oplevelsen af
retfærdighed i en organisation som udtryk for virksom-hedens
samarbejdsevne. Det
vurderes i tre relationsforhold: Samlende inden for en afdeling
eller enhed, brobyggende
mellem afdelinger eller enheder og forbindende mellem ledelsen
og
medarbejderne. Virksomhedens sociale kapital er en kollektiv
egenskab i virksomheden
og skal anskues og opbygges på strategisk ledelsesplan. Social
kapital vurderes
ligeledes også som en forudsætning for trivsel.
Udbytte: Social kapital skal ses som et godt redskab til at
belyse faktorer, der nemt
kan overses i det daglige arbejde, men som kan have en stor
betydning for trivsel.
Ved hjælp af dialogværktøjer er social kapital med til at skabe
en oplevelse af retfærdighed
og tillid, hvilket i dag er væsentlige faktorer i oplevelsen af
trivsel.
Trivselspolitik. Det kan give mening at beskrive de procedurer,
som kræves for at
fremme trivslen og undgå stress, og ikke mindst hvad man
gør, hvis det går galt. Det sikrer, at organisationen sender
et klart signal til ledelsen om, hvordan man ønsker, der
skal arbejdes med det psykiske arbejdsmiljø. Med en
trivselspolitik kan man også sikre sammenhængen
mellem virksomhedens sociale kapital på den ene side
og 1. Produktivitet og kvalitet, 2. Trivsel og arbejdsglæde,
3. Kunde- og borgertilfredshed på
den anden side.
Udbytte: Når det er vigtigt at lave en trivselspolitik i de enkelte organisationer, er det også,
fordi selve processen med at udvikle den er relevant.
En proces med at udvikle en trivselspolitik,
når den bliver gjort af medarbejderne
i samarbejde med ledere, er med til at forstå
og synliggøre roller, rammer, forventninger og
muligheder i organisati-onen.
”5 trins-processen”. 5 trins-processen er et meget konkret
redskab til at kortlægge
problematikker, som hindrer trivsel. Men redskabet er først og
fremmest en mulighed
for at arbejde konstruktivt og fremad-rettet med arbejdsmiljøet
og på den
måde sikre trivsel.
Udbytte: ”5 trins processen” er et procesværktøj, som trin for
trin og uden de store
forudsætninger og kendskab til, hvordan man kører en proces, gør
det nemt at
kortlægge problemer, hvordan man arbejder med dem og
konstruktivt og fremadrettet
i fællesskab finder løsninger.
* OLGI = Organisation, ledelse, gruppe, individ
|
|
|
En trivselsrådgiver er en ressourceperson i organisationen, som kan
udspørge, opsamle og formidle viden om trivsel.
Rådgiveren er ikke behandler, terapeut eller proceskonsulent.
Rådgiveren kan rådgive og være sparrings partner i dagligdagen i
forbindelse med trivsels fremmende tiltag eller forebyggelse på alle
niveauer i organisationen i forhold til trivsel og arbejdsglæde. |
Dato, sted og pris
Der er pt. ikke planlagt nogle åbne forløb af uddannelsen.
Henvendelser vedr. lukkede forløb til:
tm@mmcon.dk
Download
Materialer til uddannelsen
|
|