|
|
Struktureret Proces Konsultation
En struktureret proces er en metode til hvordan man kan arbejde
med bl.a. trivsel, samarbejde, sygefravær, forandringer og
Social Kapital. Og samtidig sikre at organisationen så hurtigt
som muligt, bliver i stand til egenhændigt at overtage og køre
den strukturerede proces fremadrettet. Dette sikres ved at
proceskonsulenten giver nogle operative og simple værktøjer til
virksomheden. Værktøjer der er nemt tilgængelig og logiske i
deres struktur.
En struktureret proces er en enkel, systematisk, målrettet og
fokuseret proces, der skal sikre, at medarbejderen kan udføre
deres kerneydelser, ved blandt andet at eliminere de hindringer
der fjerner fokus fra trivsel og effektivitet. En struktureret
proces er altså en meget effektiv, konkret og lavpraktisk
metode!
Resultatet af struktureret proces er evaluérbar og
retningsgivende.
Vi arbejder med og er specialiseret i, at drive processer og
alle som arbejder hos ”Møller og Milsted” har mange års
erfaringer i at arbejde med processer.
En væsentlig forudsætning for at arbejde med temaer som trivsel,
arbejdsglæde, samarbejde, sygefravær, forandringer/
omstruktureringer, kulturer i åbne kontormiljøer, mobning eller
andre ”bløde” emner inden for de psykiske arbejdsmiljøer er at
have kvalificeret viden om dem.
Men viden er ikke nok. Det er også nødvendigt at arbejde mere
operationelt og handle orienteret med dem. En meget kvalificeret
måde at gøre det på, er at arbejde processuelt.
En ordentlig proces er et struktureret forløb, hvor vi arbejder
med at teamet, afdelingen eller afdelingerne indbyrdes, opnår
klare aftaler om mål, med en klar ansvars og rollefordeling.
Hvordan foregår en proces
Konsulenten bringer en specifik forskningsbaseret viden ind omkring de
forskellige temaer, som sætter en ramme omkring processen, der gør at
man ikke arbejder i en fælles forvirrethed, men på et kvalificeret
vidensgrundlag. Det sætter nogle klare rammer for processen, som betyder
at ledere og medarbejdere kun skal koncentrere sig om at finde
fremadrettede aftaler eller løsninger og efterfølgende at sikre hvordan
man har tænkt sig at overholde dem.
I begyndelse af processen er konsulentens rolle meget central.
Konsulenten er neutral og er trænet i at drive processen. Trænet i at
finde balancen mellem at holde fokus på målet, og give plads til
processen undervejs. Men et vigtigt formål med processen er, at
virksomheden så hurtigt som muligt, bliver i stand til egenhændigt at
overtage og køre den strukturerede proces. Dette sikres ved at
konsulenten, imedens processen er i gang, giver nogle operative og
simple værktøjer til virksomheden, så de længere fremme i forløbet, kan
forsætte processen selv. Værktøjerne der er nemt tilgængelig og logiske
i deres struktur.
Processen er inddelt i 4 faser.
Se skemaet i højre side ==>
OLGI-modellen
OLGI- modellen er en model der skal sikre at man får fordelt opgaverne i
forhold til hvem der skal tage ansvar for dem.
Ansvar |
Hvad gør vi nu og her |
Hvad gør vi på langt sigt |
Hvad kan vi ikke gøre noget ved og må derfor lære at
leve med? |
Organisations niveau |
|
|
|
Leder niveau |
|
|
|
Gruppe/afdelings/
kollegial niveau |
|
|
|
Individ/medarbejder niveau |
|
|
|
SMARTE-modellen
Specifikke,
således at alle er klar over, hvad der refereres til, og hvad målet
vedrører |
Målbare
Målet skal formuleres i målbare termer, så der let kan følges op på, om
målet er nået Man kan ligeledes løbende måle indsatsens resultater og
holde det op imod målsætningen |
A ttraktive
Målet skal være vigtigt, interessant og relevant for alle |
R ealistiske
Målet skal være realistisk, dvs. målet skal være inden for rækkevidde |
T idsbestemte
Det skal være klart, hvor lang tid man ønsker at arbejde på at nå dette
mål |
E valuerbare
Det skal være klart, hvornår og hvordan man ønsker at følge op på sine
mål. |
Hvordan ser en proces ud
Med udgangspunkt i eksemplet i boksen her til højre, kan en proces f.eks se sådan ud:
Trin 1
Forberedelse:
Efter at vores konsulent har holdt en indledende møde med direktøren og
HR chefen, beder konsulenten 3 uger før selve procesarbejdet starter,
hver afdeling om at komme med deres ønsker, forventninger og håb for
hvad en positiv forandring i forhold til samarbejdet kunne indebære.
Trin 2
Den strukturerede proces:
- Hver afdeling starter med at beskrive hvad de oplever er problemet, i
samarbejdet med de andre afdelinger.
- Alle tre afdelinger fortæller hvad de kom frem til.
- Hver enkelt afdeling skal nu beskrive det gode samarbejde, hvordan
ser det ud?
- Forventning og ønsker tydeliggøres
- Der forhandles om fælles mål for fremtiden. Her anvendes forskellige
metoder, efter behov og mængden af afdelinger.
- Ønsker og mål placeres ind efter OLGI (Organisation, ledelse, gruppe,
individ) modellen, så ansvar og handlemuligheder kan klargøres.
- De fremadrettede aftaler der kan blive enighed om, træffes.
Ledelsen tager stilling til de ønsker der er til dem.
De øvrige deltagere mikses på tværs af afdelingerne, og der tages
stilling til hvilket ansvar aftalerne giver på gruppe og individ niveau
- Sammen med ledelsen, træffes de endelig beslutninger.
- 4-6 uger efter evalueres de endelige aftaler og hvordan de
efterleves
|
|
|
Hvad er vigtigt i en proces:
Det centrale i proces er at sikre at vi får opstillet et fælles mål,
når dette mål, og ikke mindst skabt sikkerhed for at målet overholdes fremadrettet.
|
Problemstilling!
Forestil dig følgende problemstilling på en større dansk virksomhed.
På baggrund af virksomhedens APV (Arbejdspladsvudering) er det tydeligt
at samarbejdet mellem tre af afdelingerne ikke fungere optimalt.
Ledelsen har været opmærksom på det i et stykke tid, men har ikke været
klar over at problemerne var så store som de var. Det går både ud over
produktiviteten, samarbejdet, effektiviteten og trivslen.
|
Processens 4 faser.
-
Konsulenten giver gennem en kortere indledning, foredrag eller
undervisning, den mest relevante forskningsbaserede viden indenfor det
tema virksomheden ønsker at arbejde med. Det kunne være trivsel,
forandringer eller samarbejde.
- Dette suppleres med de ønsker der er i organisa-tionen.
- Så startes en målrettet og struktureret proces, cen-treret omkring det
behov for positiv forandring virk-somheden ønsker. Processen indeholder
struktureret dialog og klare aftaler for fremtiden. Til dette formål
bruges OLGI modellen.
- Afslutningsvis sættes aftalerne ind i SMARTE modellen.
|
Download
Trivsel på arbejdspladsen er – med stress in mente - for alvor kommet på
dagsordenen de senere år. Medarbejdere og ledere er enige om, at trivsel
er noget, man skaber sammen. Og at trivsel udspringer af en
arbejdspladskultur, hvor den enkelte tager ansvar for at udvikle de
kompetencer, der sikrer trivsel og forebygger stress, og at
organisationen skaber de rammer, der gør det muligt at få disse
kompetencer i spil. |
|