Trivselsrådgiver-uddannelsen
Nu har du mulighed for at tage trivselsrådgiver-uddannelsen over
to dage med nogle af de mest erfarne undervisere inden for
trivsel, stress og psykisk arbejdsmiljø. Uddannelsen i trivsel
og godt psykisk arbejdsmiljø er for alle, der er interesseret i
at arbejde med trivsel.
Al forskning viser, at trivsel skaber vækst, arbejdstilfredshed
og reducerer stress.
Trivselsrådgiver-uddannelsen har til formål at skabe bedre
rammer for vækst og trivsel på den enkelte arbejdsplads. Ved at
arbejde målrettet med forebyggelse af psykisk nedslidning,
stress, mobning og længerevarende sygefravær vil
trivselsrådgiveren kunne være med til at forbedre det psykiske
arbejdsmiljø.
Uddannelsens omdrejningspunkt vil være den sunde og værdifulde
arbejdsplads – vi vil gerne uddanne trivselsrådgiveren til at
have fokus på mennesket i organisationen, på relationerne og på
trivsel som helhed.
Når trivslen er dårlig, kan det handle om mange ting. Men en af
de ting, der ofte er gået tabt, er den fælles koordinering af
ansvar, roller og arbejdsopgaver. Det betyder for eksempel, at
den enkelte graver sig ned i sine egne opgaver.
Forskningen har vist, at trivslen bliver dårlig uden kollegial
støtte og en fælles hjælpsom arbejdskultur. Det medfører ofte
konflikter, som efterhånden bliver personlige. Og det kan
påvirke hele stemningen i en afdeling og på en arbejdsplads.
Men mange af konflikterne er et symptom på den dårlige
koordinering.
På kurset vil du lære at bruge bruge begreberne og værktøjerne,
relationel koordinering og de 5-R-ord.
Formål med uddannelsen
Formålet er således at skabe trivsel. Mindske de
omkostninger, der er forbundet med mistrivsel – personligt,
arbejdsmæssigt og økonomisk.
Uddannelsen giver trivselsrådgiveren mulighed for at tilegne sig
viden og redskaber til at afdække, vejlede og være
sparringspartner i
håndtering og forebyggelse af stress, mobning og andre
væsentlige psykiske arbejdsmiljø - forhold, for den enkelte og
arbejdspladsen.
Uddannelsen gør trivselsrådgiveren i stand til at kende
signalerne på stress, mobning og dårlig trivsel samt at
gennemføre samtaler med
både kollegaer, medarbejdere og ledelse om trivsel og stress på
et både oplysende og vejledende niveau.
Deltagerne tilegner sig vid en om trivsel og stress samt
redskaber og metoder til at vurdere virksomhedens og den enkelte
medarbejders stressniveau og til at kunne påvirke arbejdet med
virksomhedens forebyggende tiltag.
Form
Uddannelsen består af to moduler, hver af en dags varighed.
Kursusdagene vil veksle mellem teoretiske oplæg, dialogøvelser
og øvelser hjemme på arbejdspladsen. Der vil på uddannelsen
blive lagt vægt på høj deltageraktivering og inddragelse.
Ligeledes forventes det af deltagerne, at de læser angivet
litteratur.
Indhold
Læs mere detaljeret om de to dages specifikke indhold: .
Undervisere