Social kapital i praksis. Vejen til mere trivsel og produktivitet
Forudsætningen for en organisations succes er en treenighed bestående
af høj produktivitet/kvalitet, stor bruger/kunde tilfredshed og
trivsel/arbejdsglæde hos medarbejderne.
Det som skaber denne forudsætning og dermed sikre vækst og konkurrence-
og sammenhængskraft er:
- Faglig dygtighed hos medarbejderne og lederne
- Samarbejdsevner på alle niveauer i organisationen
- Gensidig og spontan information s udveksling
- Tillid og respekt i organisationen
Social kapital er kommet til netop at handle om at kunne være med til at
løse denne opgave. Social kapital beskrive nogle enestående evner ved
organisationen som samlet kan dækkes af begrebet social kapital. Her
vurderes graden af tillid og oplevelsen af retfærdighed i en organisation
som udtryk for virksomhedens samarbejdsevne. Dette vurderes i 3
relationsforhold: samlende indenfor en afdeling eller enhed, brobyggende
mellem afdelinger eller enheder og forbindende mellem ledelsen og
medarbejderne. Virksomhedens sociale kapital er en kollektiv egenskab i
virksomheden og skal anskues og opbygges på strategisk ledelsesplan.
Social kapital vurderes ligeledes også som en forudsætning for trivsel.
Indhold:
- En kort introduktion til begrebet social kapital
- Hvad er samarbejdsevne og hvordan opbygges den?
- Hvad er tillid og hvordan arbejder man med den?
- Hvad er retfærdighed og hvilken betydning har den for kulturen og
trivslen?
Udbytte:
Social kapital skal ses som et godt
redskab til at belyse faktorer som nemt kan overses i det daglige
arbejde, men som kan have en stor betydning for trivsel. Ved hjælp af
dialogværktøjer er social kapital med til at skabe en oplevelse af
retfærdighed og tillid, hvilket i dag er væsentlige faktorer i
oplevelsen af samarbejdsevner og trivsel.
Der vil være masser af øvelser og dialog
Længde: fra to timer til en hel dag.