Arbejdsglæde motivation og trivsel
- et foredrag for ledere om strategisk tilgang til arbejdsmiljøet
Foredraget er henvendt til ledere, som ønsker ny inspiration til at
skabe den gode arbejdsplads og bygger på Thomas Milsteds meget
anmelderroste ledelsesbog fra 2014 ”Arbejdsglad”.
Thomas Milsted har gennem tyve år arbejdet med trivsel, forandringer,
stress og arbejdsglæde. Foredraget her er hans konkrete bud på, hvordan
vi kommer ud af stresscirklen og i stedet får fokus på det vigtige:
arbejdsglade medarbejdere.
Ledere er supergode til at forholde sig strategisk, målrettet og
resultatorienteret til deres arbejdsopgaver. Men når det gælder områder
som trivsel, stress og andre faktorer som har betydning for det psykiske
arbejdsmiljø, møder de store udfordringer.
Det er ikke uoverkommelige indsatser, der skal til, for at skabe
arbejdsglade medarbejdere. Det handler om at tilegne sig en overkommelig
mængde psykologiske viden og kombinere den med viljen til at folde den
ud i praksis
Indhold:
- Fra projekt til proces. Forskningen viser med al tydelig at projekter har
det med at gå i sig selv efter nogen tid, hvorimod vedvarende processer,
med stærk lederfokus, holder fast i forandringerne.
- Fra dialog til strategi. Her vil lederen blive præsenteret for en
række modeller og strategiværktøjer, som forskningen viser har god effekt
for implementeringen af de forandringer der skal vedligeholde
trivslen
- Struktur eller individ. Hvilken struktur i organisationen skaber de
bedste forudsætninger for trivsel og hvilke greb skal man som medarbejder
som minimum kunne tage ansvaret for selv.
Det får lederne ud af foredraget:
Foredraget giver lederen en grundig introduktion til hvordan man kan
arbejde strategisk med at skabe trivsel og arbejdsglæde, så man kan
komme stressen til livs.
For den enkelte leder handler det om at kunne skabe balance mellem
organisationens krav medarbejderens grundlæggende behov. Det handler
faktisk ikke om at please medarbejderne men om at lede og guide dem på
den rigtige måde. Det gives der redskaber til.
Anmeldelser af bogen ”Arbejdsglad”:
Lektørudtalelse
Bogen er henvendt til ledere, der virkelig ønsker at gøre noget ved
trivslen og arbejdsglæden i den virksomhed, de har ansvar for. Den kan
naturligvis også bruges af studerende, der skriver opgave om
medarbejdertrivsel og stressproblematik
Beskrivelse
Thomas Milsted kender vi fra flere titler om stress som oftest henvendt
til den enkelte om at håndtere den vanskelige situation bedre. Her i
bogen tager han lederens perspektiv og skelner imellem proaktiv og
forskningsbaseret stressforståelse, hvor den proaktive handler om at
lære den enkelte medarbejder at håndtere stress, mens den
forskningsbaserede ikke ser stress som en abnormitet hos den enkelte,
men antager, at stress opstår i et givent miljø og rammer forskelligt.
Han har flere forskellige parametre med i sin stressforståelse:
måle/veje-kulturen, som i sin grundsubstans ligger fjernt fra vores
skandinaviske kultur, finanskrisen, hvor ledere presset af de økonomiske
omstændigheder glemte medarbejdernes trivsel til fordel for bundlinjen.
Men de 2 ting hænger sammen og lederen kan vælge at satse på medarbejder
trivsel af økonomiske eller etiske grunde. Vejen er den samme og bogen
giver praktiske redskaber til at minimere stress. Det kræver
opmærksomhed og tid.
Samlet konklusion
Jeg synes, det er en af de bedste bøger om stress til ansvarlige ledere.
Den tager et helikopterperspektiv på situationen og dykker ned på
centrale områder
Lektørudtalelse
Alma Lind Jensen
Andre anmeldelser:
Af Per Thygesen-Poulsen. Danske Kommuner
En forfatter og rådgiver for private og offentlige virksomheder har
skrevet en bog om et aktuelt emne med nyttige råd til ledere i et
letforståeligt, dagligdags sprog.
Læsere med lederbaggrund fra årene før krisen vil synes, at Thomas
Milsted fortæller meget, som burde være selvfølgeligt. Men de seneste ti
års krise har flyttet private og offentlige lederes fokus fra det
faglige til bundlinjen. Det har medført organisationsændringer,
afskedigelser og beslutninger, hvis besparelser måske ikke er store, når
man indregner alle de indirekte omkostninger. Stress koster dyrt i
sygefravær, rehabilitering, tabte arbejdsdage, mindre kreativitet,
tidlig pensionering. Kort sagt en reduktion af den immaterielle kapital,
som mange regner for virksomhedens vigtigste ressource.
Det er derfor nyttigt, når forfatteren opfordrer ledere til at træde et
skridt tilbage og se på deres beslutninger og den måde, de gennemføres
og kommunikeres på, med medarbejdernes øjne. Empati, indlevelsesevne er
en vigtig egenskab for fremtidens ledere.
At skabe selvtilfredshed
Det er en fornøjelse at læse en bog om ledelse, skrevet i et dagligdags
sprog uden en indforstået terminologi. Her gør man tingene i stedet for
at implementere en strategi.
Det, langt de fleste mennesker gerne vil kunne sige til sig selv, når de
går i seng om aftenen, er: 'Det gjorde jeg sgu godt'. Så enkelt
udtrykker Thomas Milsted behovet for selvtilfredshed. En selvtilfredshed
som trues, når vi gennem sparekrav og detailinstrukser bliver forhindret
i at leve op til vores faglighed.
Stress og frustrationer er hverdag i både den private og den offentlige
sektor. At bekæmpe dette er en lederopgave, som kræver forståelse for de
grundlæggende psykologiske behov, der må opfyldes i dagliglivet, hvis
mennesker skal trives.
Disse behov får hver sit kapitel i Milsteds bog. Det er, udover
selvtilfredshed og anerkendelse, kontakt, indre-styrethed (at opleve
kontrol), kompetence, lyst, kropslig trivsel, tryghed og mening.
Stress rammer forskelligt
Mens man tidligere mente at stress var noget personligt, har forskningen
nu vist at det ikke er nok at hjælpe den enkelte, det er nødvendigt at
ændre de ydre vilkår. Det er omfanget af arbejdsopgaver, problematisk
ledelsesstil og utryghed, der genererer stress, understreger Milsted.
'Stress handler jo ikke kun om at have travlt, men også om at
medarbejderens integritet som menneske og fagperson bliver udfordret,'
skriver han. Men vi er forskellige. Stress opstår under de foreliggende
ydre vilkår, men det samme vilkår kan ramme individer forskelligt.
Thomas Milsted henholder sig til professor Eggert Petersens
trivselsundersøgelser fra tresserne, som viste, at trivsel ikke var en
entydig størrelse, men var forholdet mellem hvordan den enkelte oplevede
vilkårene, og den enkeltes forventninger. Danskernes store tilfredshed
skyldes ikke kun, at vi har det godt, men også at vore forventninger er
realistiske. Totalt set handler trivsel om tre ting:
- Den enkelte medarbejders eller leders forventninger
- Den enkeltes formåen i forhold til opgavemængde og kompleksitet
- De rammer og vilkår, den enkelte skal fungere i, med respekt for de
grundlæggende mekanismer, der styrer og motiverer.
Arbejde i praksis
Ud over de mange beskrivelser af situationen og de velmente formaninger
til lederne, leverer Thomas Milsted på baggrund af sine praktiske
erfaringer et hjælperedskab til at komme i gang med det praktiske
arbejde for at reducere stress gennem forøget trivsel.
På otte af bogens sider beskriver han en proces i fem trin, som han
hellere ser med lederen som tovholder end en tilkaldt konsulent. Her kan
medarbejderne skrive, hvad der stresser dem og gør dem mindre effektive,
enkeltvis, parvis, gruppevis og i plenum. Resultaterne forelægges
ledelsesniveauet, som så må tage stilling til ønskerne og melde tilbage
til hvad der kan og i givet fald vil blive gjort fra ledelsens side.
Det redskab, som præsenteres i kapitlet om forholdet mellem stress og
manglende trivsel, gentages i det senere kapitel om Indre-styrethed
(kontrol).
For følelsen af at være berøvet kontrollen og dermed evnen til at styre
sine handlinger, tanker og beslutninger, er ikke kun kilde til
frustration i sindet, men også til biologiske reaktioner gennem
organismens reaktioner på trusler og angreb.
'Manglende kontrol svækker ganske enkelt vores immunsystem i en sådan
grad, at det må betegnes som sundhedsskadeligt,' advarer Milsted.
Og til lederes håndtering af medarbejdernes indre-styrethed foreslår han
derfor det samme arbejdsredskab som til trivselsproblemerne.
Ledernes dilemma
Som leder er det ikke længere tilstrækkeligt kun at have gode faglige
kundskaber, fastslår Thomas Milsted. Arbejdet med stress, frustrationer
og manglende trivsel stiller en række væsentlige krav:
- at tage lederrollen når der skal skabes konsensus
- at se tingene fra andres vinkel
- at få andre til at se mulighederne frem for begrænsningerne
- at hjælpe samarbejdet på gled
- at forebygge konflikter
- at tage ansvaret uden for sit definerede jobområde
- at kontrollere sig selv over for tid og forpligtelser
- at koordinere sin indsats i et teamwork
- at møde medarbejderen, hvor han er i forhold til forskellighed og
kompetencer.
('Hvad en moderne leder skal være i stand til', Thomas Milsted:
Arbejdsglad)
Det er klart at en afdeling, en virksomhed eller institution vil blive
klogere på sig selv efter en indbyrdes dialogproces, enkeltvis, parvis,
gruppevis, i plenum og sammen med ledelsen.
Men lederen står tilbage med problemerne om at realisere nogle af de
løsninger, der foreslås. Det må ske inden for begrænsninger i det
økonomiske budget, i lederens beføjelser, i regler og direktiver fra det
økonomiske og politiske bagland. Dette dilemma påpeger bogens forfatter,
men det kan ikke fratages lederen, der som læser sidder tilbage med en
utilfredsstillende følelse af frustration efter de mange velskrevne,
velgennemtænkte og aktuelle råd og vejledninger.
Flere
anmeldelser: